Heinz - синонім кетчупу в усьому світі. І коли він товстим шаром укриває стейк або шашлик, небагато людей замислюються над тим, звідки до нас прийшла ця чудова приправа.
Це цікаво не лише з точки зору історії, а й із позиції бізнес-феномену, який стоїть за цим продуктом. Кетчуп з’явився на світ завдяки людині, яка побудувала на ньому цілий бренд, і це рідкісний випадок, коли бізнесмен не просто створив свою справу - він створив і сам товар. 6 СОТОК І ХЛОПЧИК
Дуже просто здогадатися, що назва компанії Heinz походить від німецького прізвища. Засновника бренду звали Генрі Хайнц, він був сином емігрантів, які переїхали з Німеччини до Америки в роки, коли всі намагалися побудувати нове життя в Новому світі. Батьки Генрі зустрілися на зборах місцевої громади.
ПІОНЕРИ НЕОНУ
Як тільки в США з'явилася технологія неонових електричних ламп, Генрі Хайнц одразу ж узявся за цю розробку. Його компанія стала першою, яка створила неонове зображення логотипу H.J.Heinz. У 1900 році в Нью-Йорку на Манхетені була розмішена реклама, що займала 6 поверхів будівлі. Це була єдина яскрава реклама в Нью-Йорку, який тоді ще був простим містом без сяючих вулиць.
Щомісячно за таке диво компанія платила 3000 доларів.
У дитинстві Генрі не відчував фінансової скрути, адже його батько був бізнесменом - він володів маленьким підприємством, де виробляли цеглу. Грошей було вдосталь, а це сприяло щасливому дитинству в усіх його проявах. Маленький Хайнц із раннього дитинства проводив багато часу в городі, за великим будинком, де жила родина. Спочатку це було просто місце, де дитина гралася зі своїми друзями, потім це перетворилося на захоплення - Генрі почав вивчати рослини, а згодом розпочав повноцінну роботу в городі. Завдяки його праці виростали чудові овочі та фрукти. Генрі майже ніхто не допомагав, а тому всі плоди його праці повністю були результатом таланту маленького хлопця. Коли про якість овочів дізналася вся околиця, Хайнц зрозумів, що на цьому можна дещо підзаробити. У 12 років Генрі став одним із наймолодших підприємців у світі. Він розширив город, вирощував там овочі, а потім постачав їх до місцевих магазинів. При чому на хлопця вже тоді працювали кур’єри, які доставляли овочі та фрукти до перекупників. За дуже короткий час маленький бізнесмен, який уже в 13 років мав власний стабільний бізнес, став місцевою легендою, кількість споживачів зростала, а якість овочів Хайнца була неперевершеною. У такому режимі Генрі працював доти, доки йому не випо- внилося 25 років, тоді він об’єднав фінанси зі своїм другом Кларенсом Ноубелем і створив компанію Heinz & Noble.
ОВОЧІ, ДИЗАЙН ТА КЕТЧУП
Молоді підприємці відразу наполегливо взялися за справу та головним орієнтиром обрали якісні інновації. Першим продуктом Heinz & Noble став хрін. Конкуренти виробляли хрін у банках задовго до Heinz & Noble, однак він вироблявся в непрозорих банках, а тому оцінити якість хрону було досить складно. Хайнц та Ноубель вирішили, що за такої ситуації на ринку можна буде виграти завдяки дизайну.
Heinz & Noble почав виробляти хрін у прозорих банках. Окрім того, що покупці могли бачити товар, за який вони платили, банка приваблювала своїм естетичним дизайном. Наступним кроком Heinz & Noble стала розробка логістики компанії, почали відкриватися короткі та вигідні маршрути постачань, що надало дуже сильного поштовху зростанню бізнесу. Вже в перший рік компанія стала надприбутковою, а тому експансія продовжилася швидкісними темпами. Саме в цей період на світ з’явився кетчуп. У кінці ХІХ ст. американці були не дуже добре знайомі з томатами. Помідори сюди завозили з Мексики, і полюбляли їх далеко не всі. Ще меншим попитом користувався рідкий китайський томатний соус «кі-сіап».
Цю диковинку до столу брали одиниці, а постачання з Китаю були такими рідкісними, що більшість людей навіть не знали про таку приправу. Саме тоді Хайнц проявляє свій талант -він бере «кі-сіап», шляхом експериментів змінює смакову гамму цього соусу та дає йому нову назву -«кетчуп». Новинка, яка завдяки великій мережі Heinz & Noble з’являється на всіх прилавках, миттєво стає хітом. Незвичний соус, що поєднується майже з усіма стравами, за пару років стає національною стравою. Прибутки миттєво зростають, Heinz & Noble починає експортувати свою продукцію за кордон. У 1880-ті роки кетчуп Heinz & Noble стає офіційним улюбленим соусом Британської королівської родини, а компанія відкриває в Англії своє перше представництво. ДРУЗІ ТА КРИЗА
Коли компанія була на піку своєї слави та фінансової потужності, в США вибухнула криза. Компанія Heinz & Noble втратила майже 80 відсотків своїх грошей та перебувала на межі банкрутства. Генрі та його друг Ноубель вирішують розірвати ділові стосунки. Хайнц намагається не дати бізнесу простоювати, й дуже швидко переписує паї на ім’я свого батька та брата. Так з’являється F&J.Heinz. Існує ще одна теорія, згідно з якою, справи компанії були не такими вже й катастрофічними, однак Хайнц наполіг на розриві відносин із Ноубелем через те, що той був поганим партнером. Отже, компанія пережила друге народження, почала відновлювати руїни та будувати нові будівлі в своїй імперії. Справи знову пішли добре, втрачене було повернене, а тому амбіції Генрі знову почали даватися взнаки - він викуповує всі права на бренд у своїх родичів та стає єдиним власником бренду, який у 1888 році був перейменований на H.J.Heinz. Єдиновладдя в компанії дуже позитивно відобразилося на товарах бренду. Генрі почав вводити нові технології, системи контролю за якістю продукції, вдосконалював логістику. Тоді серед товарів
H.J.Heinz вже були наявні консервовані овочі, різноманітні соуси та приправи, Америка доларом визнавала монополію H.J.Heinz на ринку консервованих продуктів. А коли на початку XX ст. Генрі став першим бізнесменом, який зробив неонову рекламу своєї компанії та розмістив її у публічних місцях, слава H.J.Heinz злетіла до небес. У 1919 році Генрі Хайнц відійшов у вічність, залишивши по собі 25 заводів по всьому світі, потужний бренд та багатомільйонний обіг. І звичайно ж, Генрі залишив світу свого спадкоємця - сина Говарда. СИНИ ТА ЩЕ БІЛЬШЕ КЕТЧУПУ
Говард та його син Говард Другий виявилися бізнесменами достойним слави свого батька та дідуся - XX ст. стало дуже плідним для бізнесу H.J.Heinz. Досягнення науки одразу ж інтегрувалися у виробництво, захоплювалися нові ринки, розширювалася географія імперії Heinz. Як і раніше, керівництво компанії робило ставку на дуже високу якість продукції, рекламу та дизайн своїх упаковок. Сьогодні, як і наприкінці ХІХ ст., банки Heinz можна впізнати за кілометр. Останнім із родини Хайнц, хто правив імперією, був Генрі-Джон Хайнц, після нього посаду директора зайняв найманий топ-менеджер, однак це не змінило ні обличчя, ні політики компанії. Heinz - бренд, що побудував не лише сам себе, він побудував цілу індустрію, відкрив новий товар, виступив інноватором. Мало хто із засновників брендів створили щось радикально нове, однак Генрі Хайнцу це вдалося. Надзвичайне відчуття часу, тенденцій, потреб відкрило вдалий шлях не лише бізнесмену, а й усьому людству, адже без червоного соусу їжа була б лише засобом підтримати сили, а не витвором мистецтва із присмаком томату. І ми ніколи не дізналися б, що м’ясо здатне дружити з помідорами.