Ідей у світі безліч , вони є в кожної людини, тому їхня цінність невелика. Ідея- це перший маленький крок, 1% майбутнього бізнесу. Наступні 5% - це створення технології, "раннього прототипу". що підтверджує дієздатність ідеї.
Основна і найвідповідальніша частина справи - створення програми та кінцевого продукту. Тут спрацьовує «принцип кнопки». Припустімо, існує алгоритм, який дає можливість програмі виконати завдання за 1 хвилину, але при цьому користувач повинен витратити 10 хвилин на введення даних. Існує й інший алгоритм, який допомагає виконати завдання за годину, але, щоб запустити процес, від користувача вимагається лише одне натискання на кнопку. Так ось, користувач завжди вибере другий варіант, адже власний час він цінує найбільше. Крім того, пам'ятайте: яким би унікальним не був винахід, він проживе недовго, якщо йому бракує функціональності. Отже, розробка повинна бути дуже зручною і зрозумілою споживачеві. ЗАХИСТИТИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНУ ВЛАСНІСТЬ По-перше, те, до чого додумалися ви, може спасти на думку й іншій людині. По-друге, за нинішнього розвитку комунікацій про ваш винахід може довідатися будь-хто навіть на протилежному боці Землі. Тому, якщо можливо, потрібно захищати власні розробки патентом: поки бізнес не набрав обертів, ви нікого не цікавите, але як тільки компанія виросте, відразу ж з'являться плагіатори, які намагатимуться заробити на вашій ідеї. Одержання патенту - тривалий процес, який передбачає певні капіталовкладення (1700-2300 грн). Проте якщо винахід - ядро вашого бізнесу, це буде вдала інвестиція.
ЗІБРАТИ КОМАНДУ Як не дивно, найголовніше, що потрібно захищати у стартапі, — не ідея, а команда, здатна цю ідею реалізувати. Якщо у вас переманили учасника команди, вважайте, забрали й саму ідею. Реалізувати будь-який стартапівський проект потрібно зі співробітниками, і у самому цьому слові закладено суть: це однодумці, з якими ви спільно працюватимете. Члени команди повинні вірити в успіх і працювати за ідею. Ті, хто шукають стабільності, є каменем у вашому рюкзаку. Пам'ятайте золоте правило живого бізнесу: «Вісім із сошкою - двоє з ложкою». На перший погляд здається, що таких людей важко знайти, але це не так: навколо нас багато потенційних стартаперів. Знайомі, друзі - цілком імовірно, що серед них є люди, яким було б цікаво працювати над проектом. Якщо навколо немає відповідних кандидатур, спілкуйтеся, заводьте нові знайомства: ходіть на конференції, читайте і пишіть блоги, форуми - і ви обов'язково знайдете тих, хто вам потрібен. Дуже важливим моментом є географічне розташування. Стартаперам бажано жити недалеко один від одного: як мінімум, в одному місті. Адже доведеться так часто спілкуватися і обмінюватися інформацією!
ПРОСУНУТИСЯ НА РИНКУ Останній рівень побудови бізнесу - продаж продукту та його просування. Потрібно заздалегідь подумати про те, хто саме буде займатися продажами, як ви розповідатимете про себе світу. Якщо це унікальний софт, опублікуйте бетаверсію на спеціалізованому сайті, розішліть інформацію в тематичні блоги й видання. Про нову пральню із самообслуговуванням доцільно повідомляти не через сайти, а за допомогою флаєрів зі знижками та оголошень, розвішаних недалеко від закладу. Якщо технологія запровадить абсолютно новий ринок, починати потрібно з піару проблеми, яку ви потім запропонуєте вирішити. Підготуйте ґрунт, змусивши людей замислитися над тим, чого їм не вистачає. Думка про продукт формується зовсім невеликою кількістю експертів: знайдіть цих людей та поспілкуйтеся з ними. Для початку ланцюгової реакції іноді буває досить і декількох позитивних відгуків.
ПРИЗНАЧИТИ ЦІНУ Призначаючи ціну на продукт, потрібно вивчити ринок та розібратися у питаннях ціноутворення. Якщо ви згодом захочете підвищити ціну, навряд чи покупці будуть задоволені. Отже, піднімати вартість ризиковане, а знижувати її можна завжди. До речі, не варто додавати до базового продукту нову функцію і продавати його вдвічі дорожче як преміум-продукт, при цьому вилучивши з продажу базовий. Клієнти одразу зрозуміють, що це завуальоване підвищення ціни і зречуться вас. Загалом, визначаючи ціну, спробуйте уявити себе на місці споживача, який розмірковує, скористатися йому вашою послугою/товаром чи ні. Купуючи ноутбук за $1000, чи пошкодує він гроші на рюкзак для ноута за 2000 грн? Можливо, й ні, якщо рюкзак вологонепроникний і має зручні відділення для всього необхідного.
ЗНАЙТИ ФІНАНСУВАННЯ Якщо половина команди заробляє гроші на те, щоб друга займалася творчістю, конфлікти неминучі. У фандрайзингу(процес залучення грошових коштів або інших ресурсів), навіть якщо це просто пошук грошей серед знайомих, повинні брати участь всі учасники проекту - принаймні ті, які розраховують на якусь серйозну частку прибутку. Загалом, спеціалісти радять використовувати аутсорсинг у фінансуванні тільки в крайніх випадках. Звернувшись до якогось інвестиційного фонду, майте на увазі: чим раніше ви одержите гроші, тим на меншу частину прибутку претендуватимете надалі. Часом краще перетерпіти, затягнути пасок, але не продаватися за невеликі гроші, навіть якщо зараз 100 тисяч доларів здаються великою сумою.
ТОДІ НАВІЩО ІНВЕСТОРИ? Дорога ложка до обіду, а гроші -до початку проекту: вони просто необхідні для участі в перегонах. Зараз ви постійно думаєте про те, як виплатити зарплату співробітникам. Із приходом інвестора зникне напруга й занепокоєння непрофільними проблемами, ви зможете зайнятися своєю безпосередньою справою - розробкою продукту. Крім грошей, інвестори приносять досвід і зв'язки: це особливо важливо для тих бізнесменів, які ступають на «незнайому територію». Отже, завжди важливо шукати інвестора саме з вашої галузі, тоді ви отримаєте «розумні» гроші: не тільки фінансування, але й знання. Побоювання щодо того, що інвестор може вкрасти вашу ідею, повністю безпідставні. Головне, що цікавить Інвестора,- це хороша команда: саме її він шукає, а не ідеї з технологіями.
ОСНОВНІ ПОМИЛКИ ПІД ЧАС СПІЛКУВАННЯ З ПОТЕНЦІЙНИМ ІНВЕСТОРОМ Запізнення.Підприємця, який запізнився на першу зустріч, швидше за все, «видалять з поля». Затори на дорогах не можуть бути виправданням: якщо вам небайдужа доля проекту і ви потребуєте саме цього інвестора, час на дорогу можна і розрахувати. Посередники. Коли підприємець приходить на зустріч із посередником, що представляє проект за нього, в інвестора виникає резонне питання: якщо ви не можете (або не хочете) презентувати свою ідею самі, як ви будете спілкуватися з майбутніми клієнтами? У засновника повинен бути драйв, агресія, креативність: якщо вони відсутні, стартап приречений на провал. Витрата чужого часу. Людей, які годинами говорять ні про що, як правило, уникають. Особливо, коли йдеться про бізнес: час - гроші. Презентація, де перераховані всі кроки, які компанія збирається здійснити в надії на те, що хоч один з них спрацює, навряд чи зацікавить. Не потрібно розписувати безліч ринкових можливостей і всі групи потенційних споживачів. До речі, поважайте інвестора: збираючись презентувати свою ідею, дізнайтеся, чи він взагалі займається такими проектами. Розфокусування. Ще одна фатальна помилка початківців - розповідати про роботу одразу над декількома проектами, пропонуючи їх інвестору на вибір. Порада: презентація повинна містити не більше 15 слайдів, сфокусуйтеся на трьох ключових питаннях, які найбільше цікавлять інвестора: команда, місткість ринку, унікальність продукту. Конформізм. Коли на кожне зауваження підприємець охоче відповідає «дякую, виправимося», це поганий знак: треба проявляти твердість у відстоюванні своєї ідеї. Проте неприпустима й інша крайність, коли під- приємець взагалі не хоче чути жодних контраргументів. Виверти. Якщо під час другої зустрічі з потенційним інвестором підприємець робить вигляд, що якісь речі не обговорювалися, або раптом починає трактувати їх у зовсім іншому ключі, це завжди насторожує. Неприємне враження залишає часта зміна «показань» та уникання прямих відповідей. Неетичні висловлювання. Під час розмови з інвестором неприємне враження справляють: • погані відгуки про конкурентів, партнерів та колишніх колег; • обговорення на першій зустрічі своєї зарплати й розміру cash out в разі виходу з бізнесу; • небажання викладатися на повну: для успішного стартапу завжди потрібен драйв; • твердження, що без вас компанія завалиться, означає, що ви не вмієте будувати згуртовану команду й тверезо оцінювати власні можливості; • міркування, кому згодом ви могли І продати свій бізнес: кому цікаво вкладати гроші в компанію, що націлена не на розвиток, а на продаж? Нечесність щодо клієнтів. Не варто розраховувати на фінансування проекту, заснованого на введенні в оману покупців. Якщо ви не щирі з клієнтами, чому б вам одного разу не обдури ти інвестора? ПОДАТКИ І БУХГАЛТЕРІЯ Якщо у ваших планах - одержання прибутків від діяльності, ви повинні обов'язково платити податки. Для цього є щонайменше три причини. По-перше, це істотно знижує ризики роботи із замовником. По-друге, з'являється можливість одержувати вигідні замовлення від великих гравців ринку. І, по-третє, можна буде сміливо розповідати про свою діяльність всім і кожному. На першому, допідприємницькому, етапі, коли ви ще не є підприємцем, але вже готові ним стати, потрібно зробити наступне:
1 Вибрати форму власності. Тобто визначитися: індивідуальний підприємець (ІП) або товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ)? ІП, на відміну від ТОВ, бухгалтерський облік вести не зобов'язаний. Але, як показує практика, робити це краще і першим, і другим, тому що у представників податкових органів свої закони.
2 Визначити вид діяльності: від цього залежатиме система оподаткування, обсяг податків і кількість звітності. Традиційні види діяльності не вимагають ніяких дозволів, оскільки не пов'язані з ризиком для здоров'я, їхній список досить значний. Ліцензовані (повний перелік див. у законодавстві) потребують спеціального дозволу. Види діяльності, що вимагають узгодження, припускають наявність відповідних документів (від СЕС, МНС тощо). Вище ризик — більше податки.
З Обрати систему оподаткування, їх існує 4: загальна система оподаткування, спрощена система оподаткування, єдиний податок на поставлений дохід, єдиний сільськогосподарський податок. Найпоширеніші - ССО та ЄППД -дозволяють платникові замість безлічі податків ЗСО звітувати лише про один, що серйозно заощаджує гроші й нерви.
4 Крім режиму оподаткування, необхідно визначитися з його об'єктом. Тобто зрозуміти, якою буде величина податкової ставки -6% (доходи) або 5-15% (доходи, зменшені на величину витрат). Для цього досить порахувати приблизний дохід, величину витрат і можливість підтвердження витрат первинними документами (чеки, товарні накладні тощо). Об'єкт оподаткування «доходи» вигідніше, якщо обсяг витрат невеликий, найманих робітників немає і оплата відбувається через електронні платіжні системи. Об'єкт оподаткування «доходи, зменшені на величину витрат» вигідніше, якщо обсяг витрат великий, витрати можна легко підтвердити перед податковою, доходи плануються регулярні, для обраного виду діяльності встановлена пільгова ставка в регіоні. На другому, підприємницькому, етапі потрібно розібратися зі звітністю і податками. Як дізнатися, коли здавати звітність? Для цього існує бухгалтер. Якщо ж його немає, календар звітності можна знайти в інтернеті: скажімо, на search.ligazakon.ua. Як дізнатися, що необхідно здавати? Як правильно все підготувати? Довідатися, що здавати, відносно просто: звичайно це пишуть у календарях звітності поруч з термінами здачі. А от як правильно підготувати документи, знають тільки контролюючі органи та професійні бухгалтери. Як сплатити податки і в якому розмірі? їх треба спочатку порахувати - з урахуванням об'єкта оподаткування. Потім сформувати платіжку та віднести її в банк. Наймаючи свого першого співробітника, у підприємця з'являється відповідальність перед державою у вигляді додаткових податкових зобов'язань. Виникають питання, що стосуються правил оформлення. Спершу треба укласти договір (трудовий або цивільно-правовий). Потім зареєструватися в Пенсійному фонді, територіальному Фонді медичного страхування й Фонді соціального страхування (якщо спів- робітник там ще не зареєстрований). І тільки після цього оформити документи про прийом робітника. Кому доручити цю нескінченну рутину? Найпростіше - найняти бухгалтера-фрілансера або звернутися за допомогою до аутсорсингової агенції. Також можна купити «електронного бухгалтера» або робити все самому.
1О ПОРАД ДЛЯ ТИХ, ХТО ПОЧИНАЄ З НУЛЯ Відсутність грошей не є причиною для бездіяльності. Спеціалісти стверджують, що брак коштів корисніший для бізнесу, ніж їх надлишок, та радять, як поводитися в умовах дефіциту матеріальних засобів. 1 Робіть усе самі: на початковому етапі це можливо. Зараз вам не потрібні відділи маркетингу, закупівель та планово-фінансовий відділ.
2 Шукайте молодих ентузіастів, які не мають імені, але сповнені енергії. У вас є шанс переконати їх взяти участь у проекті за майбутню частку. Знаходять таких робітників на стартап-заходах, різних курсах та майстер-класах.
З Спробуйте домовитися про відстрочення платежу з усіма вашими постачальниками. Повірте, це можливо. Важко, але можливо.
4 Думайте, як заробити на тій стадії, коли ваш продукт ще не готовий: наприклад, пропонуйте консультації, навчання тощо.
5 Не поспішайте орендувати офіс: поки можна використати власний будинок, квартиру або гараж.
6 Не купуйте нічого, що можна орендувати. Для звіту про прибутки та збитки це, можливо, буде гірше, але на початковому етапі грошовий потік набагато важливіший за прибуток.
7 Використовуйте «розумні альтернативи»: багато що можна поміняти, зайняти, використати спільно. Якусь послугу можна надати відносно великій компанії - в обмін на можливість використовувати для власного стартапу офіс, комп'ютери й доступ до інтернету.
8 Розбийте ваші наполеонівські плани із завоювання ринку на невеликі етапи, почніть з малого.
9 Визначайте нематеріальні цілі. Якщо ви будете робити все для того, щоб поліпшити життя вашим клієнтам, то гроші з'являться. Це дійсно працює.
10 отже брак грошей - це відмовка. Просто дійте та вірте в себе.